Matkailumotoristi

NappulaEtusivu

NappulaLatoajo

NappulaIlta-Ajelut 2011

NappulaSuunnittelu

NappulaMP Testi

NappulaValokuva Galleria

NappulaPro Ahvenisto 1960

NappulaVirukset

NappulaNorja 1999

NappulaTatra 2003

NappulaGardajärvi 98

NappulaOmakuva.us

Nappula

postia@motocros.hva

Seinäjoen Maantiemottoripyöräilijät ry.

E-PMMK ry.

 

 

Zakopane Tatra  2003    20.6- 28.6

- 15.6.-03 Lähtökuumetta alentamaan matkakumppanini edotti, että kirjoittelisin muistilistaa matkaan varustautuvan avuksi. Matkamme suuntautuu keski-eurooppaan Balttian kautta, joten ensimmäisenä tulee matkustusasiakirjat. Viisumeja ei tarvita, mutta passi on pakollinen. Latviaan mentäessä passin on oltava voimassa yli 3 kuukautta matkan päättymisen jälkeenkin. Suomalainen ajo-kortti ja rekisteriote ajoneuvosta. Näistä kolmesta paperista on hyvä ottaa valokopiot katoamisen varalle(varkaus). Greengard ajoneuvolle on pakollinen, sillä paperilla saa jopa 50% alennusta Liettuan pakollisesta liikennevakuutuksesta. Muissa maissa Greengard toimii liikennevakuutuksena (Kaskoja jokainen oman maun ja lompsan mukaan). Matkavakuutus sairauden varalle on Balttiassa pakollinen. Ko. vakuutus löytyy monilta ay jäsenkorteilta, jotka eivät kuitenkaan kata matkatavaroita. Niille olisi hyvä olla omansa, ellei kanna kaikkea päällä. FIN-tarra on myös pakollinen.

- Moottoripyörän varustaminen matkaan onkin sitten eri juttu. Renkaat, ketjut, iskarit, jarrupalat, tulpat ja sähkölaitteet on tsekattava ennen matkaa. Itse ajan ennen matkaa kohtalaisen lenkin, jonka aikana säädän peilit ja kuuntelen pois katteen erilaiset resonanssi pärinät. Samalla saan luottamuksen itselleni kaluston toimivuudesta.

- Varaosista tärkeimpiin kuuluu Ilmastointiteippi, Nippusiteitä rautalankaa ja muutamia erikokoisia ruuveja. Pari jarrupalaa ja niiden vaihtoon tarvittavat työkalut. Vanhat tulpat varalle. Ketjurasvaa Bel-Ray mallia kiisseli(ei keppivetoisiin). Työkaluja vain niihin paikkoihi joita pyörässä on. Rengaspaine mittari. Paika satsi Tubeles tai in slang ja täyttö pullo. Suosittelen BMW:n omaa sarjaa. Kunnollinen lisä lukko pyörään ja vaikka jääkiekko sivujalan alle. Moottoriöljyä hiukan ja oktaanin korottajaa, jos vaikka maaseudulla ei sais kunnon bensaa (ei ollut tarpeen jokapaikasta sai 95:sta) .Sähköpuolelle Yleismittari, johtoa, liittimiä, sulakkeita ja polttimoita myös vilkuille. Akkuvedellä on myös taipumus haihtua etelän heltaissä (34 C).

- Muut matkavarusteet ovat aika henkilökohtaisia. Itse jätän laukkuihin senverran tilaa, että saa riisuttua helteellä lukkojen taakse liikoja ja tuliaisillekin olisi tilaa. Varusteiden optimoinnissa esim. Shampoo, Hoitoaine, Saippua ja Partavaahto ovat samassa pullossa (wash and Go). Karttoja en osta Suomesta, koska ne ovat ulkomailla parempia ja puolet halvempia. Summittaisen reittisuunnittelun voi tehdä vaikka karttapallolla ja netistä peraatteella kaikkitiet vievät Roomaan. Vaatteiden määrää voi vähentää pesemällä niitä matkan-aikana, tai pesee vasta kotona. Ekan reissun jälkeen tavaran määrä on vähentynyt jokavuosi. Nyt tavarat mahtuu ruokineen 25 l Krauseriin. Laukkujen pakkaamisessa laitettava kaikki painava sivulaukkujen alaosaan ja takalaukkuun vain pumpulia vastaavaa.

- Joitain ajatuksia MP-matkailusta. Pitkällä MP-reissulla kastuu aina jossain vaiheessa (sade tai helle). Kalliissa ajovarusteissa kastuu vain vähemmän. Ajo varusteiden kuivaaminen onnistuu parhaiten ajossa päällä (poudalla). Tummennettu suur-visiiri on hengenvaarallinen etelän pimeissä öissä ja sukellettaessa äkisti pimeään tunneliin. Matkavaluuttana käytän EURoja ja Visaa ekut käy nykyään monessa paikassa ja ovat helppoja vaihtaa paikalliseksi rahaksi. Olen mm. Gardajärvellä (italia) maksanut ruokani sadanmarkan setelillä ja saanut vaihtorahat liiroina. Rosvot ja varkaat ovat monelle pienen pelon aihe, koska niitä on. Itse seuraan paikallisten turva toimia ja varaudun samalla tavoin. Eräällä matkailusivulla kerrottiin takkien pujoituksesta hihoista vaijerilukkoon ja pyörään kiinni. Majapaikan respan hoitajalta voi saada parhaan tiedon pyörän yö säilytyksestä. Yksi hyvä vakuutus on kun ei örvellä juovuksissa kylillä.

- Mietteitä varkaiden varalle. Ruokailun ajaksi olen joskus riisunut ajovarusteet respaan tai pöydässä viereiselle tuolille ja kypärä pöydänalle. Yleis ohjeena minulla on se kun pysäköin
ja menen baariin, että minulla on näköyhteys pyörälle, vaikka en jättäisi satulalle mitään. Siihen oppii aika pian. Balttia - Puola akselilla on kaupungeissa vartioituja parkkialueita. Pidempää poissaoloavarten kuten museot tai nähtävyydet käytin pitkää vaijeri lukkoa, johon voi pujottaa
kypärän ja takinhihasta. Lopuksi silmukka pyörään kiinni. Turvallisuustasoa seuraan myös toisten motoristien toimista, kuten kuinka he varustautuvat. Ettei tulisi yli reagointia niinkuin eräs laittoi autolautan autokannella teräslukon laivamatkan ajaksi. Turvallisuusriski on suurin esm. Hampurin keskustassa, kuin Rothenburgin pikku kaupungissa. Sanomattakin on selvää, että humalaiselta viedään vaatteetkin päältä.

- Kirjoittelen lisää kunhan tulee mieleen, tai joku kysyy.

Lato-ajot

Moto Seinäjoki

SMOTO ry

Kekun rallikalenteri

Kokoontumisajot.com

MP-69 Bajahill

Pätkä